Carte Blanche voor Carl van Reenen | zondag 13 januari 2019, 15.00 uur

De keuze is weer aan de Muiderbergse pianist en componist, een mooie traditie in de serie. Dit keer verrast hij met een Tsjechische connectie: klarinettist Karel Dohnal en violiste Radka Dohnalová.

Carl van Reenen over zijn connectie met de musici:

“Toen ik als pianist in maart 2018 de masterclass klarinet van Karel Dohnal begeleidde, wist ik meteen dat ik met een bijzonder iemand te maken had. Als Karel zijn klarinet pakt om iets voor te doen hoor je een fantastische muzikant. Bovendien had hij een heel aanstekelijke manier van over muziek praten. Na afloop van de masterclass vroeg ik hem of hij de Tsjechische violiste Radka Dohnalová kende met wie ik15 jaar geleden met veel plezier had samengespeeld. “That’s my sister”, zei Karel. Enfin, mijn Carte was nog Blanche… en de afspraak was snel gemaakt. Samen hebben we het volgende programma samengesteld:

Bekijk het programma

Programma

Jan Vanhal   (1739-1813)

Trio in Es op. 20 no. 5 voor klarinet, viool en piano

  • Allegro
  • Grazioso
  • Allegretto

Béla Bartók  (1881-1945)

Contrasten voor piano, viool en klarinet

  • Verbunkos, Wervingsdans
  • Pihenö, Ontspanning
  • Sebes, Snelle Dans

Pauze

Francis Poulenc  (1899-1963)

Sonate voor klarinet en piano

  • Allegro tristamente
  • Romanza
  • Allegro con fuoco

Darius Milhaud  (1892-1974)

Suite op. 157b voor viool, klarinet en piano

  • Ouverture
  • Divertissement
  • Jeu, Spel
  • Introduction et Finale

Toelichting Carl over het programma:

De componist en violist Jan Krtitel Vanhal werd in 1739 geboren in Nechanice, in de Tsjechische Bohemen en hij stierf in Wenen in 1813. Het trio waar wij het concert mee beginnen werd in 1775 gepubliceerd als één van de zes trios voor viool, klarinet en bas. De linkerhand van de pianopartij kan ook door cello of fagot gespeeld worden. Vanhal was vooral bekend van zijn symfonieën, 75 in totaal. Haydn was een bewonderaar van hem.

Van Jan Krtitel Vanhal schieten we, met een klein verrassinkje tussendoor, naar de 20ste eeuw.

Béla Viktor János Bartók werd in 1881 in Nagyszentmiklós, in Hongarije geboren. Hij stierf in New York in 1945. Hij wordt tot de grootste componisten van de moderne muziek gerekend. In de muziek van Bartók zijn melodieën, ritmes, en klankkleuren uit de Hongaarse volksmuziek te horen. Maar Bartók zette ze volledig naar zijn hand. Vooral in het midden van zijn leven neigt zijn muziek naar atonaliteit, dat wil zeggen dat er niet een duidelijke toonsoort is te herkennen. Dat geldt ook voor het werk dat wij gaan spelen, Contrasten. Het is in 1938 gepubliceerd, en werd opgedragen aan de klarinettist Benny Goodman en de violist Joseph Szigeti.

Francis Jean Marcel Poulenc werd geboren in Parijs, in 1899 en daar stierf hij ook, in1963. Hij was één van de Group des Six, waar ook Darius Milhaud toe behoorde. Het was een groep jonge componisten in de jaren rond 1920 in Parijs. Zij wilden nieuwe Franse muziek maken. Hun idee was de Franse muziek te ontdoen van het impressionisme van Claude Debussy en van Duitse invloeden, van Richard Wagner en Richard Strauss. De muziek van de groep wordt gekenmerkt door speelsheid en eenvoud, en vertoont een mengeling van invloeden van StravinskySatie en populaire muziek, zoals Amerikaanse jazzvariété en Braziliaanse dansen zoals de samba.

De klarinetsonate van Poulenc, die wij gaan spelen dateert uit 1962.

Zo komen we vanzelf bij Darius Milhaud.

Darius Milhaud werd geboren in Aix-en-Provence, in 1892  en hij stierf in Genève, in 1974.

Van hem spelen we het trio voor viool, klarinet en piano uit 1936. Hier zijn duidelijk Zuid-Amerikaanse invloeden te horen.

Lees meer over de musici

De musici

Carl van Reenen

Componist en pianist Carl van Reenen  studeerde piano in Amsterdam bij Jan Wijn. Hij treedt op in verschillende kamermuziekensembles en hij begeleidt zangers. Verder werkt hij aan het Utrechts Conservatorium als corepetitor en docent repertoirestudie. Eerder speelde hij operafragmenten op een cruiseschip, trad hij op in toneelstukken en speelde hij filmmuziek. Hij speelde key-board in verschillende producties van Joop van de Ende. Ook schreef en regisseerde hij kindermusicals. Carl is ook dirigent. Hij leidt het Zwols Symfonieorkest. In 2009 dirigeerde hij de door hemzelf samengestelde opera Lisettes Rache oder Der Onkel aus Chicago, gebaseerd op muziek van Mendelssohn.

Bij Concert aan Zee kreeg hij al eerder Carte Blanche. De eerste keer bracht hij het muziektheaterstuk “L’histoire du Soldat” van Strawinsky. In 2015 speelde hij de pianoversie van Mussorgsky’s “De Schilderijen van een tentoonstelling” en een aantal uitdagende stukken met klarinettiste Celeste Zewald, In 2016 presenteerde hij de mooiste pianotrio’s. In 2017 verraste hij met gevarieerd programma met KCO-violiste Sjaan Oomen en mezzosopraan Ellen van Beek. In 2018 bracht hij een vocaal programma met sopraan Charlotte Houberg en opnieuw Ellen van Beek met onder meer Pergolesi’s Stabat Mater.

 

Radka Dohnalová

Violiste Radka Dohnalová werd in Tsjechië geboren. Zij studeerde aan de Academie in Praag en in Utrecht bij V. Lieberman. Zij won vele prijzen, o.a. een eerste prijs bij de Nationale Competitie voor Jong Talent, een tweede prijs tijdens Concertino Praga en prijzen op het Internationale Kocian- en Beethoven-concours. De afgelopen jaren gaf zij talrijke concerten en radio-optredens in Nederland, Duitsland en Tsjechië, o.a. in het Amsterdamse Concertgebouw en tijdens de Schwetziengerfestspiele. Zij speelt op een Gagliano-viool uit 1758 van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

 

Karel Dohnal

Lees meer over klarinettist Karel Dohnal: https://bostonclarinet.org/dohnal.html

 

 

 

 

X