Carte Blanche voor Carl van Reenen | Zondag 29 januari 2017

foto CarlHet is een traditie in deze serie dat de Muiderbergse pianist en componist Carl van Reenen een concert naar eigen inzicht mag samenstellen. Deze keer voert hij intieme muzikale gesprekken met violiste Sjaan Oomen van het Koninklijk Concertgebouworkest en met mezzosopraan Ellen van Beek.

Op het programma staan Beethoven’s Kreutzersonate, liederen van Brahms en Loeffler en werk van Bartók en Suk.

Bekijk het programma

Programma

Ludwig von Beethoven (1770–1827)
Viool sonate No. 9: Kreutzersonate, voor piano en viool (1803)

Adagio sostenuto – presto
Andante con variazioni
Finale: Presto

Johannes Brahms (1833-1897)
Liederen voor alt, altviool en piano, opus 91 (1883)

Gestillte Sehnsucht
Geistliches Wiegenlied

Pauze

Charles Martin Loeffler  (1861-1935)
Poems  voor alt, altviool en piano, opus 5 (1906)

La cloche felée
Sérénade

Béla Bartók (1881-1945)
Rapsodie voor viool en piano, No. 1 (1928)

Lassú
Friss

Josef Suk (1874-1935)
Tweede van de Vier Stücke  voor viool en piano, opus 17 (1900)

Appassionato

Lees meer over de musici

De musici

foto CarlComponist en pianist Carl van Reenen  studeerde piano in Amsterdam bij Jan Wijn. Hij treedt op in verschillende kamermuziekensembles en hij begeleidt zangers. Verder werkt hij aan het Utrechts Conservatorium als co-repetitor en docent repertoire-studie. Eerder speelde hij opera-fragmenten op een cruise-schip, trad hij op in toneelstukken en speelde hij filmmuziek. Hij speelde key-board in verschillende producties van Joop van de Ende. Ook schreef en regisseerde hij kindermusicals. Carl is ook dirigent. Hij leidt het Zwols Symfonieorkest. In 2009 dirigeerde hij de door hemzelf samengestelde opera Lisettes Rache oder Der Onkel aus Chicago, gebaseerd op muziek van Mendelssohn.

Bij Concert aan Zee kreeg hij al eerder Carte Blanche. De eerste keer bracht hij het muziektheaterstuk “L’histoire du Soldat” van Strawinsky. In 2015 speelde hij de pianoversie van Mussorgsky’s “Schilderijententoonstelling” en een aantal uitdagende stukken met klarinettiste Celeste Zewald, In 2016 presenteerde hij de mooiste pianotrio’s.

 

sjaanoomenSjaan Oomen (Amsterdam, 1985) studeert bij Ilya Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam. Sjaan begon haar vioolstudie op zevenjarige leeftijd bij Aimée Broeders. Vanaf haar tiende studeerde zij aan de Jong Talent Afdeling van het Conservatorium van Amsterdam bij o.a. Vesko Eschkenazy.

Sjaan won verschillende prijzen bij Nederlandse concoursen, zoals het SJMN concours en de Iordens viooldagen. Ze trad in recitalverband op in meerdere bekende zalen zoals de Kleine Zaal in het Concertgebouw, Vredenburg in Utrecht en de Oosterpoort in Groningen.

Sjaan volgde meerdere cursussen en masterclasses waaronder de International Summer Academy in Leipzig, de Holland Music Sessions in Bergen, waar zij les kreeg van Rudolf Koelman, György Pauk en Josef Rissin en de Academia Chigiana in Siena.

In 2008 nam Sjaan samen met haar duopartner pianist Bas van Bommel deel aan de académie de musique de Lausanne. Zij werden daar uitgekozen om te spelen voor de Zwitserse radio op het “concert des lauréats”. Bij de Weimarer Meisterkurse in 2009, waar ze les kreeg van prof. Thomas Brandis, werd Sjaan uitgekozen om te soleren met het Jena Philharmonisch Orkest.

Tijdens het Nationale Vioolconcours Oskar Back 2007 werd aan Sjaan niet alleen de aanmoedigingsprijs van de Bank Nederlandse Gemeenten uitgereikt maar ook een studiebeurs uit het Studiefonds Oskar Back. Sinds 2014 maakt Sjaan deel uit van het Koninklijk Concretgebouworkest. Zij bespeelt een Chardon uit 1904, haar in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

 

ellenvanbeekMezzosopraan Ellen van Beek is opgegroeid in Azië (China & Taiwan), waar zij al op jonge leeftijd kennis heeft gemaakt met diverse culturen. Bij terugkeer in Nederland is zij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) bij Henny Diemer gaan studeren en participeerde zij in de operaklas onder leiding van Monique Wagemakers. Na haar afstuderen heeft Ellen zich verbonden aan Operastudio Nederland, waar zij zich tevens heeft verdiept in bewegingsleer (acrobatiek, mime). Op dit moment wordt Ellen gecoacht door Margreet Honig.

Al tijdens haar studie aan de HKU deed Ellen opera- ervaring op in rollen als Messagiera uit Monteverdi’s opera Orfeo en de Dritte Dame in Der Zauberflöte van Mozart. Al snel daarna werd zij gevraagd door The Bangkok Opera in Thailand voor zowel het vervullen van de rol Benjakai in de wereldpremiere van Ayodhya door de componist Suchartikul, als de rol van Lucretia in The Rape of Lucretia van Britten. Na dit succesvolle internationale debuut volgden uitnodigingen van het toenmalige Resident Artist Programme (RAP) van de Nederlandse Reisopera voor de rol van Moeder & Vrijdag in de opera Robinson Crusöe van Offenbach (Oerol Festival) en Tisbe in La Cenerentola van Rossini. Meer recentelijk heeft zij de rollen van Mercédès in de opera Carmen van Bizet, Wellgunde in Das Rheingold van Wagner (met voorstellingen op een vrachtschip), Dorabella in Così fan Tutte van Mozart en Der Trommler in Der Kaiser von Atlantis van de componist Ullmann vervult. Naar aanleiding van haar rol in Das Rheingold ontving Ellen een stipendium van het Wagnergenootschap Nederland.

Ellen haar podiumervaring reikt echter verder dan operaproducties alleen. Niet alleen een samenwerking met Toneelgroep Amsterdam, maar ook met de Rotterdamse Operadagen hebben tot bijzondere theatervoorstellingen (op locatie) geleid. Een hoogtepunt vormt de productie Vrouwen, Liefde, Leven. Deze door Ellen en Klaus Bertisch (dramaturg van de Nationale Opera &Ballet) gecreëerde solovoorstelling, gebaseerd op de gelijnamige liederen van Schumann, is een mystieke hommage aan de ontwikkeling van een jong meisje. Wegens succes is deze productie reeds in geheel Nederland in reprise gegaan. Nóg oncoventioneler was de productie onder de naam Persona (premiére op het Grachtenfestival), waarin Ellen haar rol zwijgende acteerde. Hiermee heeft zij zich, naast zangeres, ook als actrice en sterke toneelpersoonlijkheid gevestigd.

Tot slot is ook oratorium- en symfonisch repertoire, met werken van Bach (Matthäus Passion) tot Wagner (Wesendonck Lieder), Ellen niet onbekend. Daarnaast vormt zij al jaren een kamermuziek duo met pianiste Aafje van Gemert.

X