Vocaal feest met Karin Strobos & Martijn Cornet | Zondag 31 januari, 15.00 uur

By 13 januari 2021 Nieuws Concert aan Zee

 

In deze lockdown  geven wij graag een podium aan dit aanstekelijke zangduo. Mezzosopraan Karin Strobos en bariton Martijn Cornet veroverden de Kerk aan Zee twee jaar geleden op overtuigende wijze. Het publiek kwam, ‘bravo’ roepend van de stoelen en de banken en vroeg om meer. Dit keer zal men thuis van de bank moeten springen van enthousiasme, want publiek mag er niet bij zijn. Maar omdat we deze kamermuziekserie overeind willen houden verzorgen we ook nu weer een professionele Livestream op ons YouTube-kanaal. U vindt de toegang op onze website. Wij vragen om een vrijwillige bijdrage. U bepaalt zelf de hoogte. Iedere bijdrage, hoe klein ook is welkom. Wij maken hierbij gebruik van Eventbrite die u zal vragen een account aan te maken. Log dus op tijd in en kijk en luister op uw eigen laptop, tablet of TV-scherm.

Door corona zijn optredens op de grote podia vrijwel geheel tot stilstand gekomen. Nu geen opera’s voor deze gelauwerde zangers die grote successen vierden bij de Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera en Holland Opera. Ook bij het Aalto Theater in Essen en andere Europese operagezelschappen waren ze kind aan huis. Martijn maakte deze zomer, samen met het Regazze strijkkwartet een CD met Schubert’s Winterreise. Karin werkte met veel plezier aan een aantal kleinere projecten.

Het recital begint relatief ingetogen als Karin en Martijn soleren met liederen van Wolf en Brahms. Dan verschuift het accent naar opera en luisteren we naar Mozart en Rossini met gloedvolle aria’s en spetterende duetten. Bij dit veelzijdige duo komen ook Wagner, Bizet en Bernstein aan bod.

Bekijk het programma

Het programma

Karin Strobos                       mezzosopraan

Martijn Cornet                     bariton

Jan-Paul Grijpink                piano

 

Hugo Wolf                             Uit de Mörike Lieder:
(1860-1903)

  • Fussreise
  • Verborgenheit
  • Lied eines Verliebten
  • Lebe Wohl

Johannes Brahms                      Uit verschillende Liedercycli:
(1833-1897)                        

  • Der Gang zum Liebchen (opus 48)
  • Meine Liebe is Grün (opus 63)
  • Die Mainacht (opus 43)
  • Kommt dir manchmal in den Sinn (opus 103)
  • Von ewiger Liebe (opus 43)

 

Wolfgang Amadeus              Uit “Don Giovanni”
Mozart (1756-1791)

  • Deh, vieni alla finestra
  • La ci darem la mano

Uit “Cosi van Tutte”

  • Il coro vi dono

Uit “ Le Nozze di Figaro”

  • Crudel perche finora

 

Giachino Rossini                   Uit: “ Il Barbiere de Sivilglia”
(1792-1868)

  • Dunque io son

 

Richard Wagner                   Uit: “Tannhäuser”
(1813-1883)

  • O du mein holder Abendstern

 

Georges Bizet                                   Uit: “ Carmen”
(1883-1875)

  • Habanera

 

Jerry Bock                             Uit: “She loves me”
(1928-2010)

  • Tonight at eight

 

George Gershwin                 Uit: “Porgy and Bess”

( 1898-1937)                                    –   My man’s gone now

 

Leonard Bernstein               Uit: “West Side Story)
(1918-1990)

  • Tonight

 

.

Lees meer over de musici

De musici

Karin Strobos

Karin Strobos kreeg de kans in te vallen in de rol van Octavian in Der Rosenkavalier van R. Strauss bij De Nationale Opera onder de baton van Sir Simon Rattle. Haar succesvolle optreden oogstte lovende kritieken. Zowel het NRC als De Volkskrant spraken van een droomdebuut. De carrière van Karin is vanaf dat moment in een stroomversnelling terechtgekomen.

Vanaf 2014 had Karin Strobos een vast contract bij het Aalto-Musiktheater in Essen, Duitsland. Daar vertolkte ze rollen als Cherubino, Charlotte, Suzuki, Zerlina, Idamante, Dorabella, Rosina en Siébel en Amando. In het seizoen 2018-19 zong Karin in Essen Hänsel, Dorabella en Donna Elvira.

Van 2009 tot 2011 behoorde Karin tot het vaste ensemble van Opera Zuid, waar ze rollen zong als Octavian, Cherubino, Hänsel, Varvara, Suzuki, Siébel en Boulotte. In mei 2015 kwam ze terug om de titelrol te zingen in Rossini’s La Cenerentola te zingen. Na haar rol in Der Rosenkavalier keerde Karin terug naar De Nationale Opera in Amsterdam voor de rollen Flora (La Traviata) en Phénice (Armide). In oktober 2018 zong ze Karolka in Janacek ‘Jenufa’.
Bij de Nederlandse Reisopera zong ze Cherubino, Flora, Rosina en Der Komponist (Ariadne auf Naxos).

Karin trad veelvuldig op als soliste bij orkesten, zoals het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest en de philharmonie zuidnederland. In november 2017 was ze wederom soliste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest voor de concerten ‘Musical meets Opera’. In 2018-19 zingt Karin liederen van Mahler en van Wagner, respectievelijk met het Nederlands Kamerorkest en met het Ciconia Consort.
Willem Jeths schreef speciaal voor Karin twee delen in zijn Eerste Symfonie. Hiermee maakte Karin haar debuut in de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw van Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. Onder leiding van De Waart maakte Karin in 2015 haar debuut bij deFilharmonie van Antwerpen, in Mahler’s Vierde Symfonie.

Kamermuziek maakt Karin veel en graag met haar vaste pianiste Else Sterk, haar vaste trio met Daria van den Bercken en Felicia van den End, met Sax en Stix en met Cello8ctet Amsterdam. In het seizoen 2017-18 tourde ze door Nederland met ‘Die Schöne Magalone’ van Brahms. Hierin werkt ze samen met pianist Thomas Beijer en acteur Sieger Sloot. Ook in 2018-19 voeren zij dit programma uit.
Karin ontving prijzen als de Grachtenfestivalprijs 2011, het Gouden Viooltje en de Debuut Publieksprijs met Felicia en Daria.

Karin studeerde bij Henny Diemer aan het Utrechts Conservatorium, waar ze in 2009 haar Master met onderscheiding ontving. Ook maakte ze deel uit van het ensemble van Opera Studio Nederland. Daarnaast kreeg zij zanglessen van Brigitte Fassbaender, Iris Dell’Acqua, Gemma Visser en Margreet Honig.

Martijn Cornet

Bariton Martijn Cornet was lid van het ensemble in het Aalto Theater in Essen, met rollen als Il Conte di Almaviva in Le Nozze di Figaro , Papageno in Die Zauberflöte , Guglielmo in Così fan tutte , Harlekin in Ariadne auf Naxos , Moralès in Carmen, Baron Douphol in La Traviata , Dr. Falke in Die Fledermaus , Valentin in Faust , Barbier in Die schweigsame Frau, Pantalon in L’amour des trois-sinaasappels, Heerrufer in Lohengrin, generaal von Rohnsdorff in Die Czardasfürstin, Kruschina in Smetana’s Die verkaufte Braut, Pappacoda en Makkaronikoch in Eine Nacht in Venedig en Schaunard in La Bohème.

Bij de Nationale Opera zong hij Padde in Little Dog’s Heart, Le Crieur in La Juive, Patrocle in Iphigénie en Aulide, Cithéron en Un Satyre in Platée, 2e Walvisvaarder in Legende door de Nederlandse componist Jan-Peter Wagemans en meest recentelijk de rol van Hij in de wereldpremière van de nieuwe opera Theatre of the World van Louis Andriessen in een enscenering van Pierre Audi, die ook werd uitgevoerd in de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles.

Andere opdrachten zijn een veelgeprezen uitvoering als Don Giovanni voor Holland Opera, Gregorio in Roméo en Julliette en Caronte in Orlando Palladino van Haydn, beide in de Zaterdagmatinee-serie in het Concertgebouw in Amsterdam, Enrico in L’Isola Disabitatabij de Nederlandse Reisopera, de titelrol in Monteverdi’s Orfeo in een speciale jubileumproductie van de Opera Studio Nederland, Cithéron en Un Satyre in Platée met de Early Opera Company in Londen, Horatio in Thomas ‘ Hamlet, Hermann / Schlémil in Les Ingles d’Hoffmann van Offenbach, Ivan Zhuran in Tchaikovsky’s The Sorceress, allemaal in Theater an der Wien, Dr. Falke in Die Fledermaus in Opéra National de Lorraine, Papageno in Die Zauberflöte in de New Israeli Opera en Harlekin in Ariadne auf Naxos in de Semperoper Dresden.

In 2018/19 speelt hij in het Aalto Theater Essen rollen als Guglielmo, Moralès, Papageno en Schaunard, terwijl Gamekeeper in Dalkak’s Rusalka wordt toegevoegd aan zijn repertoire.

Zijn concertrepertoire omvat werken als Kurt Weill’s Berliner Requiem, Haydns Paukenmesse , Schönberg’s A Survivor uit Warschau, Brahms’ Ein deutsches Requiem, het Fauré Requiemen zowel Bachs Johannes- als Matthäus-Passion, die hij heeft uitgevoerd met orkesten zoals, Radio Kamer Filharmonie, Nederlands Kamerorkest, Den Haag Philharmonie en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Op het Grachtenfestival Amsterdam verscheen hij in twee kameropera’s van Jonathan Dove en Dover Beach van Samuel Barber. In recital trad hij ook op in het Concertgebouw in Amsterdam, als onderdeel van hun serie “Young Artists”.

Cornet heeft het genoegen gehad om samen te werken met dirigenten als Marc Minkowski, René Jacobs, James MacMillan, Carlo Rizzi, Jan Willem de Vriend, Martyn Brabbins, Tomas Netopil, Reinbert de Leeuw, Alessandro de Marchi, Paul Agnew en Richard Egarr en met toneelregisseurs zoals Nigel Lowery, Pierre Audi, Christoph Loy, Guy Joosten, Philipp Himmelmann en Carlos Wagner.

Martijn Cornet studeerde af aan het Conservatorium van Amsterdam en was lid van de Opera Studio Nederland. Hij werkt momenteel met zangpedagoge Margreet Honig.

Jan-Paul Grijpink

Pianist Jan-Paul Grijpink studeerde aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam alwaar hij zich specialiseerde in liedbegeleiding en opera. Na zijn studie was hij werkzaam bij Opera Studio Nederland en bij de Nederlandse Reisopera. Hij won diverse prijzen waaronder de prijs voor beste interpretatie van het Schubert-lied, bij het concours ‘Schubert und die Musik der Moderne’ in Graz.

Hij treedt regelmatig op met zangers als Karin Strobos, Marjolein Niels, Florian Just en Selma Harkink. Hij is onder meer te beluisteren op een CD-opname van Schuberts ‘Schwanengesang’ samen met de Amerikaanse tenor Steven Tharp. Jan-Paul maakt deel uit van de muzikale staf van De Nationale Opera. Tevens is hij als docent werkzaam aan het Conservatorium van Amsterdam.

X